Jsou barefoot boty skutečně zdravé?

jsou barefoot boty zdravé?
Líbí se vám článek? Tak se o něj podělte!

Když se s lidmi bavím a barefootech, mám pocit, že jsou rozdělení do dvou táborů – jedni si je zamilovali, a už by jiné boty nosit nechtěli, druzí jimi opovrhují (většinou, aniž by je sami vyzkoušeli) a argumentují větami jako „Proč bych se měl kupovat takový placatý boty, to musí ničit nohy.“

O barefoot botách se většinou dočtete, že jsou zdravé, prospěšné pro zdraví chodidel. Setkat se však můžete i s názorem, že jsou barefoot boty jen hloupým módním trendem, který dokonce nohám vůbec neprospívá. Kde je tedy pravda?

Pohled do historie obouvání

Naše chodidla jsou velmi citlivá, o tom není pochyb. Tušili jste ale, že až 70 % vjemů, které při chůzi získáváme, vnímáme právě touto částí těla? Pokud však nosíme běžné boty, naše chodidla jsou uvězněná, a nemohou tak správně pracovat. A co víc, jejich úzký tvar navíc může nohu deformovat, o špičatých lodičkách ani nemluvě.

je chození bez bot zdravé

Chození naboso přitom není moderním výdobytkem. Lidé vždycky chodili hlavně bez bot, případně nosili obuv, která nijak neomezovala svobodu chodidel. Boty v podobě, v jaké je známe dnes, nosíme teprve pár století. Navíc je bohužel vnímáme především jako módní doplněk, a už příliš nedbáme na zdravotní hledisko (pokud nás tedy netrápí potíže jako zborcená klenba, plochá noha apod.).

 

Co jsou barefoot boty

Ještě jste barefooty nevyzkoušeli, takže nemáte moc tušení, jak přesně fungují? Jedním z jejich základních principů je to, že jsou úžasně ohebné a mají tenkou podrážku o tloušťce maximálně 5 mm, abyste mohli správně vnímat terén. Dále neposkytují žádnou podporu klenby ani nezpevňují kotníky – to aby se vaše svaly staly aktivními. Typickým rysem barefootů je také to, že mají širokou přední část, aby v ní bylo dost místa, a prsty tak správně pracovaly (už žádné otlačeniny na palcích, hurá). A příjemný bonus na závěr – jsou lehoučké jako pírko, takže je na noze ani necítíte.


Zdraví chodidel na prvním místě

„Jéééé, ty máš pěkný boty, to jsou barefooty, viď? Taky už dlouho přemýšlím, že je zkusím, jsou prý hrozně pohodlný.“ povídala mi kamarádka, když viděla moje třpytivé barefoot tenisky. Její muž se naopak zhrozil a kroutil hlavou: „Takový tenký, dyť v tom musí bolet nohy, to nemůže bejt zdravý. A ještě ty šílený ceny…“ Kde je tedy pravda? Jsou barefoot boty zdravé, nebo člověku naopak škodí?

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že prvních pár týdnů je docela šok. Nohy bolí, ať už paty, nebo svaly na chodidlech, protože je to prostě nezvyk. Takže si možná zpočátku budete nadávat, co jste si to zase vymysleli… Z tohoto důvodu doporučuji zpočátku volit kratší trasy a klidně do botiček strčit vložky. Postupně si ale zvyknete a začnete si užívat, jak vnímáte terén – já třeba zbožňuju chůzi po chodníku, který má úpravu pro nevidomé, je to velmi příjemná masáž (kdo nevyzkoušel, nepochopí). A taková procházka lesem s citlivějšími chodidly najednou dostává úplně nový rozměr.


Už jsem se setkala s otázkou, zda se dají barefoot boty střídat s běžnou obuví. Moje odpověď zní ano i ne. Abych to uvedla na pravou míru – pokud s barefooty teprve začínáte a trápí vás výraznější bolesti chodidel, můžete je nějakou dobu střídat s klasickými botami (dělá to tak i moje sestra), než si zcela zvyknete. Poté ale doporučuji na barefooty přejít úplně. Noha se totiž při jejich nošení mění (mimo jiné se mírně rozšiřuje), a klasická obuv vám tedy nebude na nošení příjemná. Ono to ani z logiky věci nemá moc smysl – díky barefootům začnou vaše chodidla správně pracovat, a běžné boty by nohu zbytečně uvěznili.


Mnozí fyzioterapeuti se shodují na tom, že barefoot obuv může být velmi prospěšná. Nejenže vás příjemně uzemní, ale také je jednou z cest, jak se zbavit bolestí nohou i celého pohybového aparátu (já se třeba během pár měsíců zbavila bolestí zad), a dokonce může sloužit i jako pomůcka při napravování zborcené klenby. Naše chodidla jsou navíc protkaná akupresurními boty, které celkově stimulují organismus a dokáží posilovat imunitu.

Příjemným bonusem „bosých bot“ je to, že už ani v zimě nebudete mít studené nohy, protože chodidla se při optimální chůzi zdravě prokrvují. Tohle byl přesně můj problém – věčně ledová chodidla bez ohledu na počasí. Od té doby, co jsem přešla na barefoot, už mě promrzlé nožky netrápí. Pravidelný, co nejtěsnější kontakt se zemí má ale příznivý vliv i na nervový či hormonální systém, reguluje produkci kortizolu (stresový hormon) a pozitivně ovlivňuje metabolismus.

Komu mohou barefooty skutečně uškodit?

Jako všechno ostatní, i barefooty skrývají své nevýhody – nejsou totiž vhodné pro každého. Fyzioterapeuti upozorňují, že lidé s volným vazivem na chodidlem by na barefoot boty měli raději zapomenout. Stejně jako ti, kdy trpí deformacemi nohou, ať už vrozenými, nebo způsobenými úrazem (např. koňská noha). Tento typ obuvi se nedoporučuje ani u akutních (patní ostruhy atd.) či chronických potíží (zánět Achillovy šlachy) a také lidem, u nichž je například z důvodu zranění nutné nošení nápravné obuvi.

Pokud si stále nejste jistí, zda je pro vás barefoot obuv vhodná, můžete si ve svém okolí najít certifikovaného fyzioterapeuta, který vám pomocí moderních metod vyšetří plosky nohou, zhodnotí váš styl chůze atd.

TIP: Pokud vás zajímají barefoot boty pohledem fyzioterapeuta, přečtete si odborný článek od Mgr. Elišky Marunové.

Zuzana Holmanová

Líbí se vám článek? Tak se o něj podělte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *