Před časem mě oslovila milá Klára z nově vzniklé české značky udržitelného oblečení Flexinit. Protože módních značek, kterým záleží na životním prostředí, není v ČR mnoho, zajímal mě příběh, jak Klára spolu se svým kolegou Milanem značku založili, co bylo jejich motivací a cílem a proč si zaslouží pozornost příznivců pomalé, etické či udržitelné módy.
Dnes vám tedy přináším příspěvek přímo od Kláry, která se na toto téma rozepsala pro ChooseGreen.cz.
Od začátku jsme chtěli nabízet jedinečný produkt, kvalitní a luxusní oblečení, ale přitom ne snobské, které si vezmete jen na golf nebo obchodní jednání. Chtěli jsme vyrábět oblečení na běžné nošení i na nošení do neformální společnosti (s přáteli, s partnerem/partnerkou, na návštěvu rodiny, do práce), které vypadá skvěle a příjemně se nosí.
Spousta podmínek a málo řešení
Zásadní podmínkou pro nás bylo eliminovat negativní dopad na životní prostředí. Také jsme ale chtěli brát ohled na alergiky. Máme mnoho zkušeností s podrážděním kůže kvůli oblečení, které je vyrobeno z umělých materiálů a barveno chemicky. Na naše trička i mikiny proto používáme biobavlnu. Trička jsou 100% biobavlna, v mikinách máme 15 % recyklovaného polyesteru, který je však vložen mezi dvě vrstvy biobavlny, takže nedochází ke styku s pokožkou.
Zároveň není naším cílem vyrábět oblečení po tisících kusech. Naše kolekce jsou limitované a design je náš. Jen pár set lidí proto bude mít možnost nosit každou kolekci. To znamená, že jen tak nenarazíte na někoho, kdo má na sobě stejný kus oblečení.
S nákupem jsme ale chtěli doručit i zážitek. Inspirovali nás společnosti, u kterých je rozbalování zboží víc než rozřezání krabice. Pokud prodáváme luxusní produkt, musí být o zákazníka pečováno v každé fázi nákupu. Co konkrétně to znamená si necháme pro sebe, znají to jen naši stávající zákazníci 🙂
Jak jsme ale rychle zjistili, skloubit všechny tyto naše požadavky nebylo vůbec jednoduché.
Jak jsme našli dodavatele
Hledání dodavatele byl jeden z nejnáročnějších kroků. Nikdo z nás nemá vzdělání v textiliích či módě, takže jsme se museli některé věci učit praxí. Při hledání jsme zažili i pár nezdarů. Naučili jsme se především to, že po mailech můžeme řešit cokoliv, ale dokud si produkty neosaháme a nevidíme je na vlastní oči, nevíme nic. To se týká jak samotného oblečení, tak obalů. I v jejich případě dbáme na ekologické a recyklovatelné materiály. Jinak by to nemělo smysl.
Certifikáty pro záruku kvality
Všechny naše produkty mají řadu certifikací. Nejznámější z nich je Fair Wear Foundation. Ten zaručuje, že továrna, ve které se šijí naše výrobky, zajišťuje důstojné pracovní podmínky. Za produkty šičky dostávají řádně zaplaceno, mají uzavřené platné pracovní smlouvy a v neposlední řadě je splněna bezpečnost práce na pracovišti. Nejdůležitější je pro nás záruka, že v továrně nepracují žádné děti.
Další certifikace, na níž jsem právem hrdí, je GOTS. Global Organic Textile Standard je nejpřísnější certifikace pro textilie vyrobené z organických vláken. Zaručuje, že bavlna neobsahuje GMO, je pěstována bez použití chemie a je zpracovávána a barvena bez použití toxických látek.
V celém procesu výroby se samozřejmě nic netestuje na zvířatech. Naše oblečení jsme testovali jen v úzkém kruhu rodiny a týmu. Mikiny i trička jsou 100% z veganských materiálů.
Minimalistický šatník je udržitelný šatník
Od samého začátku se také snažíme razit heslo minimalistického šatníku. Tedy takového, který je složený ze základních, ale propracovaných kousků, které můžete obléknout na více příležitostí.
Z toho důvodu mají naše mikiny vyšší gramáž než většina mikin na trhu. Můžete si je tak vzít na hory pod lyžařskou bundu, nebo do klimatizované kanceláře. Hodí se na letní posedávání u táboráku, nebo na večerní romantickou procházku, když je ještě chladná mez. Trička jdou využít pod sako „na slušňáka“ nebo jen tak ven, s rebelským nápisem na zádech. Zvládnou i dovolenou v rozpálené poušti, protože díky materiálu dobře sají pot. Proto je naši zákazníci rádi nosí i do posilovny.
O značce Flexinit
Značka Flexinit vznikla roku 2019 v Praze, kde ji založili dva nadšenci Klára a Milan. Zatím se zaměřují na výrobu triček a mikin, ovšem do budoucna značka chystá i na další kousky oblečení. Kromě e-shopu mají pod stejnou značkou také online magazín, s články na zajímavá témata, která jen tak někde nenajdete.
Naposledy aktualizováno 6. 12. 2023
- 4 způsoby, jak oslavit Vánoce bez nadměrné spotřeby energie - 21. 11. 2024
- EKO VÁNOCE: Tipy na „měkké“ ekologické dárky - 15. 11. 2024
- EKO VÁNOCE: Ekologické dárky pro děti - 7. 11. 2024