Textilní certifikáty Fair Wear a PETA: Znáte jejich význam?

Textilní certifikáty FairWear a PETA
Líbí se vám článek? Tak se o něj podělte!

 

Nejen v kosmetice, ale také v oblasti módy se můžete setkat s různými označeními na štítku, která zastupují certifikáty. O čem vypovídá, když na štítku objevíte logo jako OEKO-TEX či GOTS, jsme se bavili v předchozím článku. Tentokrát se podíváme na zoubek certifikátům Fair Wear a PETA, pod něž spadá férové a veganské oblečení.

Náhled do textilního průmyslu

Náhled do textilního průmyslu

V celosvětovém módním průmyslu je dle odhadů zaměstnáno 75 milionů lidí. Přibližně 85 % z tohoto počtu tvoří ženy. Velká část z nich bohužel stále pracuje v nevyhovujících podmínkách, které zahrnují nízké mzdy, nejisté pracovní podmínky, nebo dokonce násilí a sexuální obtěžování na pracovišti. O to, aby došlo zlepšení pracovních podmínek v textilních továrnách, se snaží mezinárodní organizace jako Fairwear Foundation.


Fair Wear

fairwear-logoFairwear Foundation, známá pod zkratkou FWF, je vcelku novou mezinárodní neziskovkou, jež vznikla v roce 1999. Jejím cílem je pracovat na tom, aby v oděvním průmyslu byly vytvořeny takové podmínky, které budou férové pro každého. FWF spolupracuje jak s oděvními značkami, tak konkrétními továrnami či odbory. Zaměřuje se na zlepšení pracovních podmínek v Asii, Africe i Evropě, a to hned v 140 členských zemích, přičemž největší důraz klade na Indii, Turecko, Čínu nebo Bangladéš. Každý rok pak kontroluje, co se povedlo změnit a co ne, a informuje o tom veřejnost.

Jaké podmínky má férová móda

Oděvní značky, které se chtějí stát členy organizace Fairwear Foundation, a mít tak možnost opatřit své produkty certifikátem Fair Wear musí splňovat následujících osm podmínek:

  1. svobodnou volbu zaměstnání (žádné nucené práce),
  2. svobodu sdružování a právo na kolektivní jednání – např. vytváření odborů,
  3. vyloučení diskriminace na pracovišti – zásady rovných příležitostí,
  4. zákaz práce dětí mladších 15 let,
  5. zásadu minimálních platů,
  6. přiměřenou pracovní dobu – max. 48 hodin týdně,
  7. zdravé a bezpečné pracovní prostředí,
  8. právně závazný pracovní poměr.

Oděvní průmysl bohužel není odvětvím, v němž by bylo možné něco měnit ze dne na den. A to zejména proto, že je potřeba o něm uvažovat v globálním měřítku. Konkrétní oblečení se sice vyrábí v afrických či asijských továrnách, ale co je potřeba změnit především, je chování zákazníků, kteří mají během nakupování svobodnou vůli v tom, jaké značky podpoří.

Příklady konkrétních značek

Příklady módních značek, které vyrábí fairtrade oblečení, boty a doplňky (nesou certifikát Fair Wear) a jsou dostupné i v českých e-shopech:


PETA (PETA Approved Vegan)

Certifikaci PETA – Approved Vegan schvaluje nezisková organizace PETA, která bojuje za práva zvířat. Označuje takové produkty (potažmo výrobce), které splňují normy a potvrzují, že je konkrétní výrobek veganský. Jedná se však pouze o prohlášení, tj. výrobci nejsou nijak kontrolování, zda to, co slibují, opravdu dodržují.

Co certifikát PETA slibuje

Produkty, které nesou označení PETA – Approved Vegan, jsou zárukou toho, že se v nich nenachází žádné složky živočišného původu (látky, barvy atd.) a při jejich výrobě netrpělo ani jedno zvíře. V případě oděvního průmyslu to tedy v praxi znamená, že daný kus oblečení není vyrobený z vlny, hedvábí, kůže a dalších živočišných materiálů.

Tipy na značky

Organizace PETA sdružuje přes 1000 společností, které se zavazují k tomu, že jsou jejich produkty veganské. Z konkrétních módních značek, které můžu doporučit, to jsou třeba:

    • – Ragwear – česko-německá značka dámského a pánského oblečení
    • – Premium Basics – česká značka dámského i pánského oblečení
    • – Armedangels – udržitelná a etická německá značka oblečení
    • – Bohempia – česká značka udržitelných barefoot bot a oblečení z konopí
    • – Organic Basics – spodní prádlo a basic kousky z bio bavlny a udržitelných materiálů

Veganská móda nemusí být drahá

Ať už nakupujete on-line, v nákupních centrech, nebo malých buticích, pamatujte na to, že cena není v případě veganské módy rozhodujícím kritériem. Mnoho kousků, které jsou vyrobeny bez použití živočišných materiálů jsou totiž velmi často levnější. V praxi to znamená, že vás boty z eko „kůže“ vyjdou levněji než boty z pravé kůže. A navíc se s nimi můžete setkat i ve velkých řetězcích tipu H&M, Zara, Esprit apod.

Přečtete si také další naše články:

Naposledy aktualizováno 16. 4. 2024

Zuzana Holmanová

Líbí se vám článek? Tak se o něj podělte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *